Kathedraal van Kiev is één grote ziekenboeg


20 februari 2014 (Trouw) – Het gaat er chaotisch aan toe in de Sint-Michaelskathedraal in de Oekraïense hoofdstad Kiev. De Oekraïens-orthodoxe kerk en de omringende kloosters, lichtblauw met gouden koepels, zijn vanwege de gevechten sinds enkele weken ingericht als noodhospitaal.

Dat is geleidelijk zo gegroeid; veel demonstranten klopten hier aan voor hulp. Het kloostercomplex ligt op loopafstand van het Maidan Nezalezjnosti, het plein dat nu is omgedoopt in ‘Euromaidan’. Het is het centrum van de opstand.
“Hier hoef ik me geen zorgen te maken over de politie”, vertelt de jongen, die zichzelf voorstelt als Oleg Goloeb (21). Hij studeert voor radiotechnicus en raakte vannacht gewond op de barricades op het plein. “Maar ik was daar niet als journalist. Ik was er om ons land te verdedigen. Voordat Janoekovitsj ons aan Rusland verkoopt.”

Geneeskundestudenten
De kerk ligt vol met gewonden zoals hij. Het zijn voornamelijk jonge mannen met brand- en granaatscherfwonden. Maar er zijn hier vannacht ook mensen gestorven, vertelt pater in opleiding Bogdan Salomo (19), die als hulpbroeder rondloopt. Hij oogt gestrest, zoals velen. “Ik heb vannacht niet geslapen. Er zijn honderden mensen binnengebracht.” In de kathedraal liggen mensen bij te komen en worden medicijnen uitgedeeld, in een kloostergebouw ernaast vinden operaties plaats.

Ook op het Maidan zelf zijn ziekenboegen. Bij het postkantoor staan demonstranten te rommelen in kartonnen dozen vol medicijnen. Ze kunnen hier terecht voor kleine medische hulp die gegeven wordt door geneeskundestudenten. In een klein pannekoekenrestaurant achter het scherm zijn artsen aanwezig, dit is sinds enkele weken de eerste hulp.
20 februari 2014 (Trouw) – In de kathedraal wordt het intussen steeds drukker. Mensen lopen af en aan met dekens en water. Ze zijn hiertoe opgeroepen via sociale media. Elders in Kiev geven de stedelingen gul bloed. “Ik sta al drie uur in de rij om te doneren”, vertelt Julia Jatsenko (28). “Er zijn hier zoveel mensen die iets willen doen. Normaal komen er vijftig per dag, vandaag sowieso duizend.”

“Dat is heel belangrijk, want de ziekenhuizen zijn overvol”, vertelt geneeskundestudent Dimitri Golodnos (28), die op het Maidan een man verbindt. Achter hem klinken explosies van politiegranaten.

Bloedend meenemen
Er is nog een andere reden waarom het noodhospitaal in het kloostercomplex zo belangrijk is. Golodnos: “Mensen zijn ook bang dat de politie ze in de reguliere ziekenhuizen opwacht en arresteert. Dat is eerder gebeurd, in november en december. Daarom blijven veel mensen liever thuis of komen ze liever hier dan dat ze naar een ziekenhuis gaan.”

Ook patiënt Goloeb is er bang voor. “Ik ben hier heengebracht omdat het dichter bij de barricades is. Maar ik ben blij dat ik hier ben, hier voel ik me veilig. Iedereen weet hoe de politie werkt: als je geluk hebt, wachten ze totdat je behandeld bent, maar het kan ook dat ze je oppakken bij de ingang van het ziekenhuis en nog bloedend meenemen.”

Dat is ook de reden waarom veel artsen uit ziekenhuizen vrijwillig in de kathedraal werken. Voor de medische omstandigheden hoeven ze het niet te doen. “Toch ben ik nu liever hier, want hier durft de politie niet te komen”, zegt een chirurg die zich naar een operatie spoedt. “God is de enige autoriteit die nog wordt gevreesd.”

Geef een reactie

