Goedkoop merk spint garen bij crisis


12 november 2013 (Trouw) – Het ziet er aan de oppervlakte wellicht gezellig uit, maar er woedt een bloedige strijd in de Nederlandse winkelstraten. Niet alleen de lage koopkracht en de opkomst van webwinkels, maar ook de expansiedrift van internationale prijsvechters zoals H&M en Primark drukt de kleintjes uit de markt. Grote winkels, lage prijzen en assortimenten die van week tot week veranderen, zijn in de strijd om de consument steeds belangrijker geworden.

‘Fast fashion’ heet de boosdoener in modejargon. Zara en H&M hebben de snelheid in mode geïntroduceerd, vertelt Dirk Mulder van ING die voor de bank een rapport schreef over de veranderende modemarkt. “Ze hebben de keten efficiënter gemaakt. Ze hebben niet alleen winkels, maar ook ontwerpers en fabrieken in eigen bezit of dicht aan zich gebonden. Hierdoor kunnen ze trends oppikken en snel van collectie wisselen.”

De tijden van alleen een zomer- en wintercollectie zijn voorbij, volgens de econoom. “Zara kan binnen 15 dagen een nieuw kledingstuk in de schappen hebben liggen. Je moet er op tijd bij zijn, want er hangt zo weer iets anders. Hierdoor ontstaat bij consumenten een gevoel van exclusiviteit. Je moet telkens binnenlopen, omdat je anders iets mist. Zo heeft Zara de uitverkoop min of meer afgeschaft.” En lokale concurrenten hebben het nakijken

De omzet van kledingwinkels in Nederland is dit jaar voor de tweede keer flink gedaald. Volgens ING zal ook volgend jaar de omzet afnemen. Daarmee zal in 2014 het totale verlies in omzet voor kledingwinkels ten opzichte van 2007 op 15 procent uitkomen.

De cijfers bevestigen hoe heftig het eraan toegaat. Wanneer we 2012 met 2007 vergelijken, is het aantal opheffingen van kledingwinkels verdubbeld (2530 in 2012 tegen 1336 in 2007). Tegelijkertijd zijn er zo veel nieuwe winkels bijgekomen dat het totale aantal winkels in Nederland gelijk is gebleven.

De snelle modemerken weten namelijk de crisis in hun voordeel te laten werken. Consumenten willen juist nu goedkope kleding. Vooral het middensegment in de markt heeft onder de bezuinigingsdrift te lijden. Merken als Primark – dat het hardst groeit in Nederland – profiteren van de faillissementen. Door de toenemende leegstand in de steden kunnen zij goedkoop voet aan de grond krijgen of uitbreiden. En er komen steeds nieuwe merken bij: de populaire Amerikaanse en Britse merken Forever 21 en Topshop hebben aangekondigd volgend jaar in Nederland winkels te gaan openen.

Het extreme karakter van de snelle ketens heeft echter ook een keerzijde. Snel kleding produceren tegen zeer lage kosten legt een grote druk op de productieketen. Zeker in landen als China en Bangladesh, waar werknemers tegen lage lonen vele uren draaien om deadlines te halen. “De hoge eisen in combinatie met grote aantallen leveranciers en onderaannemers in arme landen kan ertoe leiden dat ethische grenzen worden overschreden”, schrijft ING. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot rampen, zoals het instorten in april dit jaar van een fabriek in Bangladesh. “Als de fast fashion zo blijft groeien zal dat druk zetten op het milieu, op grondstoffen en arbeidsomstandigheden”, aldus Mulder.

Het is goed mogelijk dat de invloed van de megawinkels inderdaad blijft groeien, denkt hij. Dit is dan ook een van de toekomstscenario’s voor 2025, die hij in het rapport beschrijft. Het tweede scenario is iets vrolijker: ‘consuminderen’ wordt de nieuwe trend. De consument realiseert zich dat goedkope kleding geen beste effecten heeft en is bereid een hogere prijs te betalen.

De waarheid zal volgens Mulder ergens in het midden liggen. Goedkoop blijft aantrekkelijk, maar hij ziet tegelijkertijd dat in Amerika en Engeland de goedkope megamerken in populariteit dalen. “We horen steeds meer van consumenten dat ze kleding willen, die niet na twee keer dragen uit elkaar valt. Ik verwacht dat net zoals bij voedsel, consumenten steeds kritischer en bewuster worden.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s