Koteletje bakken op de parkeerplaats


11 december 2012 (Trouw de Verdieping) – In de Wilhelminahaven van Vlaardingen staan drie mannen met wollen mutsjes op een gasstelletje koteletjes te braden. “Wil je er een?” vraagt John (48) in een mix van Duits en Roemeens. Hij schuift een klepje in zijn vrachtwagen open en laat een assortiment aan keteltjes en vreemde sauzen zien.

John komt uit Suceava, Roemenië, en werkt voor een Nederlands truckersbedrijf. Hij rijdt vrachten af en aan naar de Rotterdamse haven en verblijft in de tussentijd op het parkeerterrein van de kleine haven van Vlaardingen. Naast hem staat zijn zoon Micha (22). “Een van mijn zeven kinderen”, grijnst de vader. “Hij is nog geen chauffeur hoor, hij is eerst bij mij in training.”

Een vrouw in een BMW rijdt het haventje in. Ze ziet de Roemenen en draait om. Naast Johns oplegger staan namelijk nog zo’n vijftig wagens. Op nationaliteit gesorteerd. Aan de voorkant staan de Roemenen, een stukje verderop de Litouwers.

Wildkamperen door vrachtwagenchauffeurs is een hoofdpijndossier voor veel gemeenten in de regio Rotterdam. Truckersbedrijven huren goedkope krachten uit Oost-Europa in, maar bieden ze geen overnachtingsplekken. De jongens kiezen zelf hun plekje om te kamperen, tot frustratie van de haven en gemeenten eromheen. Vanwege overlast stellen ze parkeerverboden in en bouwen parkeerplaatsen waar je betaald kunt overnachten. Maar daarmee lossen ze het probleem niet op. De Oost-Europese chauffeurs hebben namelijk geen geld voor betaald parkeren, willen bij elkaar staan en kiezen gewoon een andere plek.

Erik Jan Blook van brancheorganisatie Transport Logistiek Nederland (TLN) maakt zich er grote zorgen over. Volgens hem overnachten in de regio Rotterdam meer dan 400 chauffeurs per nacht. Blook spreekt van een waterbedeffect. “Het begon toen de Rotterdamse haven drie maanden geleden betaald parkeren invoerde. De gemeenten eromheen doen nu hetzelfde omdat ze niet willen dat het probleem zich naar hen verplaatst.” Dat is volgens Blook niet constructief, want de problemen blijven bestaan. “En de lokale chauffeurs zijn kwaad omdat ze niet meer kunnen overnachten waar ze dat al jaren doen.”

In het haventje van Vlaardingen is goed te zien dat het beleid niet aansluit op de werkelijkheid. “Deze week heb ik gereden op de haven om de hoek”, legt John uit. “Ik mag niet op het haventerrein slapen omdat het bedrijf waar ik voor werk daar niet zit.” De betaalde parkeerplekken in de Rotterdamse haven zijn hem te duur en ver weg. “Dat is namelijk 30 kilometer verder en kost 70 euro per week. Dat gaat mijn baas niet betalen.” Hij scheurt met zijn tanden een stuk van zijn koteletje af. “En ik ook niet. Ik verdien maar 50 euro per dag. Hier sta ik prima.”

Tot frustratie van Jan Holtigs, een Nederlandse vrachtwagenchauffeur. Zijn vrouw Yvette runt truckerscafé De Pittstop op een steenworp afstand van de Roemenen. Het café hangt vol met nummerborden, er staan biljarttafels, er zijn douches en ze hebben een indrukwekkende porseleinen-varkenscollectie. “Voor het huiskamereffect”, glimlacht de barvrouw. “De jongens zijn vaak lang weg en hebben daar dus behoefte aan.”

Het café heeft veel vaste klanten, legt Holtigs uit. “Doordeweeks komen hier alleen jongens uit Nederland en bijvoorbeeld Engeland. Dat zijn goede klanten. Ze parkeren in het haventje, eten hier een happie, komen douchen en gaan dan rustig slapen. De ochtend erop pikken ze nog een ontbijtje mee en gaan op weg.”

Dat geldt niet voor de Polen, Roemenen en Hongaren. “Zij staan meestal hele weekenden voor de deur, maar komen niet binnen. Ze geven geen geld uit aan een hotel of eten. Hun behoefte doen ze op het parkeerterrein. En laten die achter.”

Buiten komt een collega van John wankelend aanlopen. Zijn naam is Nikolai, staat op zijn trui geborduurd, en hij heeft eigengestookte likeur bij zich. Hij slaat een arm om de fotograaf heen en leert hem ‘ik kan van je houden’ in het Roemeens. Waarom deze zin? “Dat kun je tegen een meisje zeggen zonder dat je er aan vastzit”, zegt hij schaterend.

Holtigs vindt het minder grappig. “Ze drinken veel. Vorige week sprong er nog een voor de gein voor mijn auto. Ik schrok me kapot.” Die jongens spreken geen talen, dus de politie weet niet wat ze ermee aan moet, zegt Holtigs. “Bovendien, zegt de politie, kunnen zij er ook niets aan doen, want ze verdienen zo weinig.”

Dat alles is vervelend voor het café en de vaste klanten. De gemeente Vlaardingen heeft bovendien besloten 28 parkeerplekken te bouwen in het haventje en naar het voorbeeld van Rotterdam ook hier een parkeerverbod in te voeren.

“Ondernemers en bezoekers van de haven klagen al geruime tijd over overnachtende vrachtwagenchauffeurs die overlast bezorgen”, aldus Juliana Vermeer van de gemeente. “Bezoekers voelen zich er ’s avonds niet op hun gemak en daar lijdt de horeca onder. Om de overlast te verminderen en beter te kunnen handhaven heeft het college besloten de parkeergelegenheid voor vrachtwagens gedurende de avond en nacht te gaan beperken.”

Als dit er doorkomt, kan café De Pitstopp sluiten, zegt Holtigs. “Het betekent namelijk ook dat hier maar 28 chauffeurs op doordeweekse nachten kunnen komen. Met wat zij hier komen eten, kunnen we nooit rondkomen. Terwijl diezelfde gemeente ons onlangs nog een vergunning voor onbepaalde tijd heeft verleend voor een truckerscafé. Wat willen ze nou?”

Holtigs klanten aan de bar knikken. De Nederlandse chauffeurs delen zijn frustratie. Zij zijn al niet te blij met de goedkope concurrentie uit het Oosten, maar moeten nu toezien dat parkeren steeds duurder wordt en dat ze vaak om moeten rijden voor een parkeerplek. Sommigen kunnen niet meer in hun eigen gemeente parkeren vanwege een verbod. Ze moeten op vrijdag hun truck achterlaten in Rotterdam en met de auto heen en weer. Dat kost flink extra reistijd. En geld, want de baas betaalt het niet.

De Pittstop heeft intussen een kort geding tegen de gemeente aangespannen. Holtigs eist twee dingen. “De gemeente moet andere parkeerplekken in de omgeving maken zodat wij ons café kunnen behouden. Er zijn braakliggende terreinen genoeg.” Daarnaast willen Holtigs en zijn vrouw betere handhaving. “De politie moet buitenlanders harder aanpakken. Het kan niet zo zijn dat zij geen bekeuring krijgen omdat ze zielig zijn. Zijn wij niet zielig dan, als ons café failliet gaat?”

Volgens Blook van TLN kan het probleem pas worden opgelost zodra gemeenten niet alleen de overlast binnen de eigen grenzen proberen te bestrijden, maar met buurgemeenten, havens en transportbedrijven gaan overleggen over een regionale aanpak.

De gemeente Vlaardingen geeft toe dat een regionaal probleem beter regionaal aangepakt kan worden. Vermeer: “De vrachtwagenchauffeurs die hier straks geen plek meer vinden, moeten ergens terechtkunnen. We zien zo’n regionaal initiatief met belangstelling tegemoet, maar kunnen er niet op wachten. De huidige situatie vormt een groeiend probleem voor onze bewoners en ondernemers dat nu om actie vraagt.”

Op het parkeerterrein barbecuet John intussen rustig verder. Dat hier een parkeerverbod komt, weet hij niet. “Vervelend. Maar we vinden wel een andere plek. Als een Roemeen een plek vindt, vinden de anderen hem automatisch en komen erbij staan.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s