Wie o wie kust Doornroosje wakker?


1 september 2012 (Trouw) – Lisa ligt doodstil op haar baar, terwijl er een man voorover buigt naar haar lippen. Iedereen in het museum houdt zijn adem in. “Hij is een bekende popster”, fluistert een vriendin van het meisje. “Maar hij is klein en lelijk dus ik hoop niet dat ze haar ogen opendoet. Anders is ze straks met hem getrouwd.”

Oekraïne is in de ban van een curieus kunstproject. In nationale museum van Oekraïense kunst in Kiev wordt twee weken lang het sprookje Doornroosje uitgevoerd. Iedere middag ligt er een meisje op een baar met haar ogen dicht. Bezoekers – van minimaal 18 jaar, niet getrouwd en zonder koortslip – kunnen haar kussen. Maar nu komt het: als ze haar ogen open doet, moeten de twee trouwen.

Een superromantisch project, vindt de kunstenaar Taras Polataiko zelf. “Doornroosje is een eeuwenoud sprookje en is daarmee een archetype van menselijk gedrag. Het spreekt mensen aan, ook nu nog. Voor de meisjes is het een kans om de ware te vinden op een sprookjesachtige manier. Door te vertrouwen op hun intuïtie.”

Aangezien Oekraïners bekend staan om hun krampachtige verhouding met het huwelijk, lijkt het project een statement. De kunstenaar ontkent dit. “Vrouwen worden onder druk gezet jong te trouwen en er zijn veel exportbruiden, maar dit project is geen commentaar daarop. Het is kunst dus interpreteer het zoals je wilt, maar ik ben geen huwelijksbureau of seksist. Ik wil gewoon in een sprookje geloven. Omdat de tijden veranderd zijn, mogen ook vrouwen haar zoenen. Als ze dan wakker wordt, moeten ze in een land trouwen waar het homohuwelijk is toegestaan.”

De vijf doornroosjes zijn gekozen uit ruim honderd aanmeldingen. Ze hebben een contract getekend dat ze daadwerkelijk hun kusser huwen als ze hun ogen opendoen. Hun motieven verschillen. “Onze Lisa is 23, werkt in de PR en wil een man vinden”, vertelt goede vriendin Maria. “Haar ouders weten er niet van, die lezen geen nieuws op internet. Ik hoop vooral dat ze haar ogen dichthoudt en zich niet laat verleiden door iemand met goede parfum.”

Bezoeker Viktor Olegovitsj (31) vindt het een fascinerend project. “Wat de kunstenaar ook zegt, het is heeft absoluut te maken met de hysterische omgang met het huwelijk in ons land. Als ik op een feestje ben, krijg ik altijd twee vragen. Wat ik voor een werk doe en waarom ik nog niet getrouwd ben.” Hij heeft het contract ondertekend, maar kust Lisa uiteindelijk niet. “Ik vind haar niet knap genoeg. Daarnaast is het is een kat in de zak. Misschien is ze wel helemaal niet aardig.”

Tot Polataikos teleurstelling heeft tot u toe nog geen enkele schone slaapster haar ogen geopend. “Misschien omdat er tot nu toe maar ongeveer tien mensen per dag haar kussen. Ik hoop natuurlijk wel dat er eentje wakker wordt. Een bruiloft zou de kroon zijn op mijn kunstwerk.”

Geef een reactie

