Hopen op een reisje naar Europa


29 juni 2012 (Trouw) – Oekraïners houden van souvenirs. Dit viel me het eerst op bij moeder en dochter Nina en Tanja, waar ik de eerste maand van mijn tijd in Kiev in huis woonde. Hun hele sovjetflat stond vol met prullaria uit landen waar ze geweest waren. Bierpullen uit Duitsland, een nepkristallen fotolijstje uit Lloret de Mar en de onvermijdelijke speelgoedkameel uit Egypte. Hun koelkast was zo volbehangen met magneten dat je er tegenop zag om hem open te doen.

Al te graag liet Tanja mij haar fotoalbums zien. Tot mijn verbazing was dit geen geen verzameling van  gezellige kiekjes. Op iedere foto stond Tanja voor een kerk of berg te poseren alsof ze wilde bewijzen dat ze er wel echt geweest was. Met een blik in haar ogen die zei “De Sovjet-Unie houdt ons niet meer gevangen. We doen niet langer onder aan Europese toeristen.”

Het EK wordt met dezelfde hardnekkigheid benaderd. Jonge Kievenaren zoals Tanja zijn iedere dag in de fanzone te vinden. Ze laten zich de betreffende vlaggen op de wangen schilderen en willen met alle nationaliteiten op de foto. Zoals de Alex (30) die ons aanspreekt omdat hij hoort dat we Engels spreken. Hij is alle wedstrijddagen hier geweest en draait zijn verhaal af. “Ik heb veel gereisd. Naar Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland en Polen. Die laatste drie alleen op doorreis helaas.”

Alex is best moe van het EK, geeft hij toe. Toch zal hij tot het einde hier blijven. “In Rusland hebben we een gezegde. Als je niet naar de berg gaat, komt de berg naar jou”, vertelt hij plechtig. “In dit geval zijn de Europeanen hierheen gekomen. En ze hebben plezier. Veel van mijn landgenoten hebben nog nooit het land verlaten. Wij beschouwen het nu als onze taak om hen het naar hun zin te maken. Misschien mogen we dan ooit ook weer bij op bezoek. En zo niet,” hij is even stil, “nouja dan hebben we altijd de foto’s nog.”

Geef een reactie

