Appartement, slechts 500 dollar


9 mei 2012 (Trouw) – Oekraïners proberen op hun manier een slaatje te slaan uit het EK voetbal. Mensen met woonruimte in een van de vier speelsteden verhuren deze massaal op internet. Ruime appartementen in Kiev of kleine Sovjetflats in Charkov, alles is te huur.

“Ik moet niets hebben van al die hooligans, dus ik ga mooi de stad uit. Bovendien is het een goede manier om geld te verdienen. Zouden mensen in jouw land niet hetzelfde doen?”

Olena Teslyuk (32) en haar zus Oksana zijn agrarisch ondernemers in de west-Oekraïense stad Lviv. Deze zomer verhuren ze alle huizen die ze hebben. “We hebben een appartement in Kiev en flatjes in Lviv. We gaan met zijn allen een maandje bij familie op het platteland logeren.”

De Teslyik-zussen kwamen twee maanden geleden op het idee. “We hoorden dat er te weinig hotelkamers waren en dat de hotels die er zijn krankzinnige prijzen vragen. Met wat vrienden hebben we toen bedacht voor onszelf te gaan beginnen. Oksana en ik spreken veel talen. We hebben onze eigen website in Engels, Duits en Russisch gebouwd.”

Hun website is een stereotype Oekraïense huizenverhuurwebsite. Onder welkomstwoord in krakkemikkig Engels staan enkele scheve foto’s van badkuipen, bankstellen en tuinen. ‘6-persoons-appartement in hartje Kiev. Normaal 100 euro per dag, tijdens Euro2012 maar 400-500 dollar!’ staat er in hoofdletters onder.

Advertenties en websites als deze zijn er de afgelopen weken duizenden verschenen. Er zitten oplichters tussen, maar het zijn ook veel Oekraïners die het financieel zwaar hebben en denken dat Europeanen toch van het geld barsten.

“Typisch Oekraïens hyperkapitalisme”, aldus econoom Julia Jatsenko (26) uit Kiev. “Als mensen denken iets te kunnen verdienen, slaan ze door. Grote kans dat ze vanwege de hoge prijzen niet eens iets zullen verhuren.”

Maar er bestaan ook uitzonderingen. Artur Belozerov (31) heeft een alternatief bolwerk in de Kievse kunstenaarswijk Podil. “Normaal doen we tentoonstellingen en concerten, maar in de zomer bouw ik de boel om tot een hostel. Ik ga normale hostelprijzen vragen, zodat ik de kosten kan dekken. Ik doe het voor de lol”, zegt hij grijnzend. “En eigenlijk wil ik wel eens weten of de Europeanen zo hard kunnen drinken als wij.”

Hoewel Olena Teslyik zegt het zelf niet kan permitteren, is ze blij dat er mensen zijn zoals hij. “Hebben de mensen in Europa echt zo’n slecht imago van Oekraïne?” vraagt ze plotseling. “Ik hoor dat veel mensen door het gedoe met Timosjenko niet meer willen komen. Als je geen luxe appartement wilt, kun je ook bij mensen thuis slapen hoor, ik heb vrienden die dat doen om te laten zien in Oekraïne ook gastvrije mensen wonen. Uiteindelijk is het belangrijk dat de Europeanen komen. Zodat ze met eigen ogen kunnen zien dat het hier niet zo erg is als nu misschien overkomt.”

Geef een reactie

