Marketingterror werkt: Zalando


21 juli 2011 (Trouw) – Wie één keer schoenen in de webshop bekijkt, wordt vervolgens door het schoeisel overal op het internet achtervolgd. Muiltjes of gympen verschijnen op Facebookpagina’s en naast e-mailboxen. “Zalando stalkt me op internet”, klinken de klachten op Twitter. “Ach, ze bezorgen wel binnen 3 dagen”, reageert een ander.

De persoonlijk afgestemde advertenties zijn onderdeel van de agressieve marketingstrategie van kleding- en schoenengigant Zalando, een van de grote profiteurs van de bloeiende interneteconomie.

In 2008 begonnen Robert Genz en David Schneider met hun online schoenverkoop. Binnen drie jaar waren ze de grootste kledingwinkel van Duitsland. Ook in Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Nederland groeien ze snel.

De omzetcijfers en het aantal schoenen wil woordvoerder Michael Kuhls niet prijsgeven. “Bescheidenheid is deel van onze bedrijfscultuur, we hebben er niets aan om als gigantisch bedrijf bekend te staan. We hebben circa 30.000 modellen aan schoenen, dus reken maar uit.”

Toch is het juist de schaal van het bedrijf die het succes mogelijk maakt. Bij Zalando kun je schoenen tot honderd dagen na aankoop terug laten sturen. Om dat mogelijk te maken heb je een grote opslag en een feilloos distibutiesysteem nodig. Dat systeem is te vinden net buiten Berlijn. Vanuit een enorm pakhuis worden de kleren en schoenen verstuurd naar klanten in heel Europa.

Vooral het terugsturen van niet passende schoenen is kostbaar, beaamt woordvoerder Kuhls. “We nemen het verzenden allemaal voor eigen rekening. Zalando verstuurt gratis en verzendt nog dezelfde dag. Alles om de belemmeringen van online bestellen weg te nemen.”

En de internetmarketing? Kuhls: “Wie online verkoopt moet online reclame maken. Sociale media zijn daarbij tegenwoordig onmisbaar.” Ook de Britse consumenten kunnen hier inmiddels over meepraten: “OMG Zalando leave me alone with your endless webshop product parades, Ive already bought what I was looking for.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s