Komkommervrees? Niet op de Dappermarkt


31 mei 2011 (Trouw) – “We zijn hier niet in Duitsland hoor.” Groenteverkoper Ronny Santoe lacht. Anders dan het bordje ‘Malhi tropimex, levensmiddelen uit Suriname en Azië’ doet vermoeden, komen zijn komkommers gewoon uit Nederland. En is er dus niets om bezorgd over te zijn, aldus de verkoper.

Van stagnerende verkoop op de Amsterdamse Dappermarkt is bij Santoe niets bekend. “Mijn klanten zijn niet bang voor komkommers. Behalve misschien die meneer daar, die moet je maar eens vragen.” De verkoper wijst naar Herman Golet, die net in een bak met kouseband graait. Golet knikt vastberaden. “Ik ben al geen komkommerliefhebber, maar nu neem ik het risico helemaal niet.” “Hoezo, je kunt ze toch gewoon schillen?”, zegt een vrouw naast hem nuchter. Golet haalt zijn schouders op. “De overheid kan me nog meer vertellen. Je weet niet meer wie je moet vertrouwen tegenwoordig. Ik let zelf wel op mijn veiligheid.”

Drie kramen verder past verkoper Nasi Aslan een andere tactiek toe om zijn klanten gerust te stellen. “Zal ik je eens laten zien wat ik ervan vind?” Hij grijnst uitdagend en pakt een kleine kromme variant. Dramatisch zwaait hij ermee in de lucht. Dan bijt hij de vrucht resoluut doormidden. Zijn klanten lachen, maar de komkommerbakken worden er niet leger op. Aslan haalt zijn schouders op. “Dat komt nog wel goed vandaag. Mensen blijven toch eten, dat doen ze altijd.”

Zijn buurman van ‘De markt’ is iets sceptischer. “We verkopen wel minder vandaag. Zonde, want het is allemaal Nederlandse oogst.”

Bij de döner- en falafeltent op de hoek scheppen de medewerkers vrolijk de broodjes vol met rauwkost. “Nu je het zegt, doet u mij maar geen komkommer hoor”, klinkt er van achterin de rij. Schilder Tim van Es pakt zijn broodje döner aan en gaat in de zon genieten van zijn pauze. “Ik denk dat veel mensen op de markt niet weten wat er speelt met die bacterie, maar ik weet het wel.” Hij neemt een hap. “Voor de zekerheid doe ik maar even zonder komkommer.”

Geef een reactie

