Deze rechter pakt de ov-fiets


“Vergaderen, vergaderen, ik moet vergaderen in de haven. En ik ga het al niet halen, want ik moet eerst nog langs kantoor.” Een vrouw in een mantelpakje haast zich de ov-fietsenstalling bij Rotterdam Centraal uit. Ze neemt een aanloopje en springt op haar geel-blauwe fiets, de tas onder de snelbinders. De fietsenstallingbeheerder kijkt haar na. “De mensen moeten niet klagen. Vroeger staakten ze spontaan, dat was pas rampzalig.”

De Rotterdamse vervoersdienst RET staakte gisteren in de ochtendspits, vandaag is Den Haag aan de beurt en morgen Amsterdam. De tramhaltes in Rotterdam zijn leeg op een verdwaalde toerist na, die om zich heenkijkt. Studente Christine Boelens (23) kijkt enigszins beduusd als ze de trap afloopt naar de metro en daar plots een gesloten luik aantreft. “Ik had wel iets gehoord, maar er wordt zoveel gestaakt. Mooi vervelend, want ik heb tentamen circulatie voor de intensive-care-opleiding.”

Ook mbo-student Emre Yidmaz (22) kijkt chagrijnig op zijn horloge. “Sympathie voor de stakers? Die heb ik niet. Het zal best dat ze hun redenen hebben, maar dit slaat gewoon nergens op.” Hij steekt een sigaret op en gaat lopen. Rechter Stefan van Lieshout (50) is beter geluimd. Trots houdt hij zijn ov-businesspasje omhoog. “Ik kom een ov-fiets huren.”

Van Lieshout is niet de enige die zich van dit alternatief bedient. De fietsenstallingbeheerder, hij wil niet met zijn naam in de krant, ‘want dat vindt de baas niet leuk,’ heeft het er maar druk mee. “Zoveel dag-stalling heb ik normaal nooit. Ook de ov-fietsen gaan veel harder dan normaal”, zegt hij terwijl hij het pasje van de rechter scant.

De beheerder vindt de staking terecht. “Ik heb zelf bij RET gewerkt en ik kan je zeggen, het openbaar vervoer is er sinds de jaren zeventig niet beter op geworden. Bovendien is de staking vandaag goed aangekondigd. De mensen zeuren, ja, maar dat doen ze sowieso, behalve als ze gratis mogen reizen.”

Student stedenbouw Joeri Visser (21) is het er niet mee eens. “De vervoersdienst speelt een dusdanig grote rol in de samenleving dat ze het ook anders hadden kunnen doen. Zonder reizigers te duperen.” De beheerder fronst zijn wenkbrauwen. “Nou, ze helpen het openbaar vervoer ook naar de donder hoor.”

Visser lacht schamper. “Tja, ik weet niet. Ik loop stage bij de verkeersdienst van de gemeente Rotterdam en ik hoor wel eens wat. Volgens mij vallen er best wat lijnen te schrappen.” De fietsenman schudt zijn hoofd en rekent tussendoor een hangslot af. “Dan trekt meteen iemand anders zijn mond open.”

Gepubliceerd in Trouw op 12 mei 2011

One thought on “Deze rechter pakt de ov-fiets

Geef een reactie

