Buurtverbeteraars


Staat er een scheve lantaarnpaal in je straat? Geen zin om de gemeente te bellen? Of zijn ze al dicht? Verbeterdebuurt.nl biedt je de ideale website. Je prikt een punaise met scheve lantaarnpaal‘ op de betreffende straathoek op de virtuele kaart en de gemeente doet de rest. Zoals alle succesvolle 2.0websites is het principe verbluffend simpel. En het werkt. Een interview met één van de drie intitiatiefnemers, Rutger Docter.

‘We zijn op het idee gekomen door het Engelse FixMyStreet. We zagen dat er in Nederland een gigantische kans lag voor initiatieven betreffende

de openbare ruimte,’ vertelt Rutger op luchtige toon. Met een studieachtergrond van communicatie, bedrijfskunde en kunstmatige intelligentie hadden de drie jonge mannen alle componenten in huis voor een succesverhaal. Een kwestie van het goede idee op het juiste moment. ‘Wij besloten het concept van FixMyStreet over te nemen en het een meer positieve vibe mee te geven. Naast de optie ‘probleem’ hebben we daarom ook ‘idee’ als mogelijkheid toegevoegd.’

Met wat hulp waren ze er snel. ‘We hebben contact gezocht met FixMyStreet in Engeland. Voor de techniek heeft het ontwikkelbureau Driebit geholpen.’ Et voila, de gebruikersvriendelijke website http://www.verbeterdebuurt.nl was geboren.

Punaises en gloeilampen

Het werkt als volgt. Een bezoeker prikt op de Google Maps kaart een plek aan en zet daar vervolgens een punaise of gloeilampje bij. Een probleem –een rode punaise – wordt direct doorgestuurd naar de aangewezen gemeente. Een idee – weergegeven als een gele gloeilamp –  wordt pas doorgestuurd als tien andere bezoekers het idee steunen.

‘De responses zijn goed,’ vertelt Rutger. Op dit moment werkt 60% van de gemeenten in Nederland mee. ‘We doen onze uiterste best om de overige 40% ook mee te laten doen. Bij de grotere gemeenten is dit nog wel eens lastig, vanwege de ingewikkelde en vastgelegde processen. Maar wij helpen ze daarmee’.

Over het algemeen zijn de reacties echter zeer veelbelovend.  Een mooi voorbeeld van effectieve samenwerking is Amsterdam-Noord, vertelt de jonge ondernemer trots. ‘Toen we nog maar net begonnen waren (april 2009) kwam er een probleem binnen over overlast vanuit auto’s met harde muziek. De deelgemeente Noord is daar heel snel op ingesprongen en ook de politie heeft zich gemengd in de online discussie.’ Rutger lacht. ‘Dit is natuurlijk een mooi voorbeeld hoe iedereen meewerkt aan een oplossing. Het is een welkome aanvulling op die dingen nu gaan, het verbetert de transparantie en uitstraling van de manier waarop een gemeente problemen oplost.’

Archiveren

Ook over de archivering is nagedacht. Verbeterdebuurt maakt gebruik van een back-up systeem en koppelt de meldingen aan Twitter. ‘Maar op de lange termijn is het de bedoeling dat de website als doorgeefluik gaat functioneren,’ stelt Rutger. ‘De gemeenten krijgen dan de meldingen direct binnen, kunnen ze afhandelen en ook zelf archiveren.’ Om de systemen optimaal te laten samenwerken biedt het bedrijf nu een extra dienst aan om Verbeterdebuurt aan de gemeentesystemen te koppelen.

De website is een mooi voorbeeld van het combineren van de mogelijkheden van internet2.0 en ideeën omtrent burgerparticipatie. Rutger ziet deze twee zaken niet los van elkaar. ‘Ons bedrijf Creativecrowds leeft op het idee van crowdsourcing. Net zoals meer 2.0-technieken klinkt de term veel ingewikkelder als hij is. Youtube komt voort uit hetzelfde idee en werkt ontzettend gemakkelijk. Het gaat er om dat je transparant bent en de directe dialoog aangaat.’

Dit is ook de reden waarom het bedrijf gebruik maakt van Google Maps. ‘Het mooie van Google is dat het openbaar en gratis is. Je kunt het gewoon gebruiken zolang je het niet voor de verkeerde doeleinden doet.  De grenzen zijn die van de redelijkheid. Racistische uitlatingen of ander misbruik worden niet toegelaten.’ Het past perfect bij het concept.

Succes story

Op de vraag of zij wel eens een melding moeten censureren reageert Rutger scherp. ‘Er is wel controle, maar censureren zou ik het niet noemen,’ verbetert hij. ‘Modereren is een beter woord. Op dit moment lezen wij alles wat op website wordt gezet’ Niet-serieuze meldingen komen nauwelijks voor, aldus de ondernemer. ‘We willen niets blokkeren, dus ook als iets negatief is geformuleerd zetten we het er gewoon op.’

Vanwege de toenemende bekendheid wordt het ‘handmatig modereren’ echter steeds lastiger. Sinds het winnen van de e-participatieaward zijn de aantallen flink toegenomen. De teller stond in februari op tweeduizend meldingen. Maar het succes maakt moderatie tegelijkertijd ook onnodig: ‘Als het aantal meldingen gaat groeien zullen we waarschijnlijk over gaan op sociale controle,’ legt Rutger uit. ‘Websitebezoekers kunnen problemen of ideeën van anderen dan beoordelen op redelijkheid.’

De mannen denken niet in termen van concurrentie. ‘Er wordt me nog wel eens gevraagd of we websites als petities.nl als concurrent zien. Niet is minder waar. Het is een goed voorbeeld van een website die de functie overneemt van een analoog proces. Wij willen erg graag met hen samenwerken.’ Een mogelijkheid zou zijn dat als een idee veel goede reacties bij verbeterdebuurt krijgt, zij het doorgeven aan petities.nl.

Ook in het buitenland zien de buurtverbeteraars mogelijkheden. Rutger grijnst: ‘dat zit zeker in ons achterhoofd ja. In Europa is er zeker markt voor. Maar we zullen waarschijnlijk beginnen met België en Duitsland.’ En waarom ook niet? Ook daar zijn buurten en scheve lantaarnpalen genoeg.

Gepubliceerd in juli 2010 in i-Facts magazine.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s