Oui c’est Autriche


Een geschiedenisscriptie schrijven moet je niet onderschatten. Het beïnvloed je dagelijks leven. Zoals een medicijnenstudent overal – vooral bij zichzelf – ziektes ziet, zie ik in Oostenrijk overal overblijfselen van Anschluß-tijden en meng me in ieder gesprek met een of andere bezettinganekdote die er op dat moment er niet toedoet.

Het is soort bewijsdrang: Retorische ‘wist jij’-vragen stellen aan vrienden die het antwoord toch niet weten.

Vandaag kwam ik tot de verassende uitvinding dat ik net als in Berlijn (zie Wedding) in Wenen in de voormalige Franse sector woon. Zoals de meeste mensen niet weten, was Wenen net als Berlijn na de oorlog in vier delen opgesplitst. De bezetting duurde 10 jaar. Het 1. bezirk was neutraal, daar reed iedere dag een patrouillewagen rond met 4 soldaten: de Amerikaan aan het stuur, een Rus die de kaart las ernaast en een Engelsman en Fransman op de achterbank. Daar had ik bij willen zijn. Moet tot hilarische situaties geleid hebben.

Je kunt best over de oorlog lachen met Oostenrijkers. Fritzl en Haider zijn taboeonderwerpen, maar menig Oostenrijkse jongere maakt grappen over zijn demente oma die bij tijden de verpleegster een Hitlergroet uitdeelt. Op een macabere manier toch sympathiek.

Terugkomende op mijn vondst over de Franse sector. Daar merk je dus helemaal niets van. Niemand weet het en het is niet eens terug te vinden in straatnaambordjes. Desalniettemin ga ik er zekerweten op de terugweg van uitgaan een keer een discussie over hebben met de man van de Dönerladen.

Misschien had ik toch maar medicijnen moeten gaan studeren.

Gepubliceerd op 3 juni 2009 op http://www.volkskrantreizen.nl

Geef een reactie

